1) Hur Beställer jag elektronisk körjournal?
Det är enkelt att komma igång med elektronisk körjournal då ingreppen i bilen idag är minimala. Väljer man vår TQ10OBD så tar det faktiskt inte mer än några sekunder att plugga in den i bilens diagnosuttag som finns i alla bilar tillverkade år 2002 eller senare.
Programvaran är webbaserad vilket innebär att du inte behöver göra några lokala installationer på din dator. Du loggar bara in med ditt användarnamn och lösenord som skickas till dig i samband med din order.
Appen för smartphone och läsplatta laddar du grattis ned från Appstore eller GooglePlay.
Vi har inga bindningstider.
Vi förstår att du som kund vill testa produkten innan köp och erbjuder därför 30 dagars kostnadsfri prövoperiod. Därefter kan du skicka tillbaka enheten om du inte skulle vara nöjd – om du vill fortsätta övergår din testperiod till ett löpande abonnemang. Vi vill att du alltid ska vara trygg och säker med oss som leverantör!
2) Vad säger fackförbunden och min personal om elektronisk körjournal på jobbet?
De fackliga organisationerna har lite olika syn på införandet av positioneringsverktyg. Vanligtvis genomförs en MBL-förhandling där syften och hur företaget avser införa och använda systemen gås igenom gemensamt. Rekommendationen är att i tidigt skede kontakta det fack som representerar era medarbetare för att höra deras syn och om riktlinjer tagits fram.
Ibland vill facket ha tillgång till de dokument som behandlar medarbetarnas integritet och personuppgifter.
Personalen kan känna sig osäkra och omotiverade av att implementera nya rutiner och system i verksamheten. Osäkerheten grundar sig ofta i vad det kommer att innebära för deras del och vad deras arbetsgivare kan få ut av systemet. Det är därför viktigt att i ett tidigt skede informera och skapa dialog med medarbetarna om syften och hur elektronisk körjournal kommer att användas.
3) Vad säger skatteverket om körjournaler och bilförmåner?
I lagtexten finns inget uttryckligt krav på körjournal. En samlad bedömning görs av de olika omständigheterna i varje enskilt fall. Enligt rättspraxis är dock körjournal ett viktigt bevismedel vid bedömning av bil- och drivmedelsförmån. Besök Skatteverkets hemsida för mer information.
4) Vad händer om man inte har underlag av en körjournal vid en revision?
Exempel:
Vid en skatterevision för tre verksamhetsår och tio servicebilar med ett förmånsvärde på 3 500 kr/mån där inga körjournaler förts, kan en enskild anställd bli skyldig att betala upp emot 100 000 kronor i skatt. Företaget kan i sin tur tvingas betala upp emot en miljon kronor i skatt och avgifter.
Räkna ut bilförmånen med hjälp av Skatteverkets beräkningsmodell här.